Dag 3

Hallo,

igår kväll tog Kim och jag en promenad till hörnet på huset där vi bor till en liten typisk Österrikisk restaurang där vi avnjöt en varsin stor öl med den obligatoriska wienerschnitzeln. Det var hur mysigt som helst. När vi kom tillbaka till lägenheten sen så tog våra vänner med oss till någon club där vi hängde med några kompisar till Christian. Vi hade riktigt trevligt men kvällen slutade tidigt då alla här skriver sina uppsatser just nu så de måste alla upp så tidigt.

Idag var en stor dag, Kim och jag vågade oss ut på stan alldeles själva, vi klarade till och med av att ta U-bahn och hitta rätt. Det är fortfarande ruggigt kallt ute men vi traskade på och tittade på massor av fina hus och kyrkor och det viktigaste av allt, Spanischehofreitschule! Vi var blandannat inne i Stephansdommen och en kyrka på Petersplatz, den kanske heter Peterskyrkan. Kyrkorna var helt magiska, jag inte religiös men när jag var där inne så önskade jag nästan att jag var religiös. Så otroligt vackert och de måste se på riktigt. På Spanskaridskolan konstaterade vi att vi skall gå tillbaks när de tränar med hästarna i ridhuset och jag vill också se deras show så jag måste boka biljetter till den.

Vi tog också en sväng till universitet för att se var vi skall hålla till när studierna drar igång. Det är flera byggnader om vi har förstått rätt och huvudbyggnaden  var sagolik den också, precis som så många andra hus.

Ikväll skall gå ut och äta alla tillsammans för att säga hejdå till Christian för han åker imorgon, han skall på utbytesstudier till Rom. Men innan det vila och njuta av tanken på att vi faktiskt skall spendera 5 månader i Wien.

Aufwiedersehen!

Om visitingvienna

Vi är två studenter som läser vid Luleå tekniska universitet och den här bloggen kommer handla om vår tid som utbytesstudenter vid TU Wien.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dag 3

  1. Johan Karlsson skriver:

    Servus!

    Vad kul att ni hittade ett bra boende mitt i centrum! Jag delade lägenhet med en hårig turk ute i Simmering i fyra månader…

    Ska ni besöka Spanische Hofreitschule duger träningen lika bra som den ordinarie showen, den enda skillnaden är priset.
    Gick ni ner i katakomberna under Stephansdomen? Om inte – gör det! Lite läskigt och väldigt absurt.

    Passa nu på och njut så mycket ni bara kan. Wien gjorde allt större intryck på mig ju längre tiden gick och jag längtar redan tillbaka.

    Ha det gott!

Kommentera

