Matfredag

Hallo,
Igår var en riktigt trevlig fredag, som vanligt började vi dagen med tyskaplugg som nog alla vet vid det här laget. Efter lektionen gick jag, Kim och Matti som är här som ERASMUS-student från Finland en promenad och hittade ett fik på Schwedenplatz. Fiket var så underbart, det fanns hur mycket glass av alla dess slag och konstellationer som helst, det var lite av en drömvärld för en efterrättsälskare. Tyvärr blev det ingen värsting för någon av oss igår men jag är övertygad om att vi kommer gå tillbaks. Jag åt en Sacher-Torte som är en klassiker i Wien. 

På kvällen mötte vi upp Elias från Finland och Pavel från Tjeckien, dom är mina bänkkamrater i tyskan. Vi provade en restaurang som vår tyskalärarinna hade tipsat om. Vi skulle givetvis alla ha en schnitzel, och jag provade en cordon bleu, en schnitzel med ost och skinka i. Trots att man nästan inte får någonting till schnitzel så var de så otroligt stora så det vara bara Pavel som orkade äta hela sin. Men jag tror det tog honom nästan 1,5 h att få i sig den, en bragd om ni frågar mig.

Efter middagen gick vi vidare, strosade lite i Wien kvällstid och hittade en liten charmig pub där vi slog oss ner och bara myste hela kvällen. Precis som det skall vara när man hittat nya vänner. Elias kallar vi Wikipedia, man kan fråga honom allt, jag kan med beundran i rösten kalla honom för en äkta nörd. Pavel skall vi bjuda på sushi för det har han aldrig ätit och han skall tipsa oss om allt vi skall göra när vi tar en tripp till Prag.

Bis bald!

 

Om visitingvienna

Vi är två studenter som läser vid Luleå tekniska universitet och den här bloggen kommer handla om vår tid som utbytesstudenter vid TU Wien.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

