Plugga

Nu börjar vi så sakta komma in i studentlivet här i Wien. Allting är långt i från på plats men vi börjar ana ett mönster.Så jag tänkte berätta lite om själva studierna.

Det fungerar så att vi läser en termin här vilket motsvara 30 högskolepoäng hemma. Dessa 30 hp har iallafall inte jag ännu lyckats fylla så vi får se hur många jag kan skrapa ihop. Just nu läser jag 5 kurser parallellt. Det mesta är i stort ganska lika universitetsstudierna hemma i Sverige. Vi har föreläsningar i storsal med mycket studenter, vi har inlämningsuppgifter och avslutar med en tentamen.

Det som skiljer sig lite är att här på vissa av kurserna får man så kallade participation points, vilket betyder att om man är aktiv på föreläsningen och svara på frågor eller ställer frågor så får man efter föreläsningens slut uppge sitt namn och då får man något slags plus i kanten. Jag vet inte exakt hur det fungerar men jag anar att det kan ge fördel på tentan i slutet av terminen.

Antal poäng för en kurs, här är de flest kurser väldigt små. De flesta är på ca 3 ECTS vilket är som 3 hp. Hemma är i stort alla kurser 7,5 p, vilket gör att vi får läsa en hel drös med kurser här.

Annat som är annorlunda är att här varar inte alla kurser hela terminen. Jag berättade om Management and Leadership som var en blockkurs. Den höll på i 3 heldagar. Andra kurser håller på i några veckor och så finns det de som varar hela terminen. Jag läser två kurser som jag kommer att tenta i slutet på april redan. Jag ser fram emot det men är också väldigt nervös! Men efter det börjar nya kurser.

Skolan är väldigt utspridd och man måste alltid hålla koll på var man skall vara för det kan vara väldigt lång mellan husen om man har otur.

De flesta kurser jag läser har också inlämningsuppgifter som räknas till slutbetyget. I en kurs har inlämningsuppgifterna en stor del av kursen och får man höga poäng på dem så krävs det inte att man skriver tentan om man bara vill bli godkänd. Jag har än så länge lämnat in två assigments och håller på med den tredje. På några kurser är det obligatorisk närvaro och man får bara missa ett visst antal föreläsningar, typ 3 under hela terminen.

Betygssystemet här har omvänd skala där 1 är det bästa man kan få och 5 betyder underkänd. Jag hoppas på det bästa men mitt mål är att klara alla kurser, vilket kan bli svårt, speciellt de som går på tyska.

På fredag efter dagens sista lektion börjar påsklovet som vara i två veckor. Då är det inga föreläsningar men självklart finns det att göra ändå.

Det blev ett långt inlägg om vår faktiska vardag här nere. För även om jag lägger upp mycket bilder på solsken och glassätning så är det faktiskt studierna vi är här för. Både Kim och jag lägger ner mycket tid på att plugga för vi är mycket måna om att vi verkligen vill klara det här. Just nu har Kim tenta i tyska och jag sitter hemma och har tagit en paus i mitt plugg i Organization Theory. Det är nu dags för mig att återgå, men finns det någon blivande utbytesstudent där ute som funderar över något så svarar jag mer än gärna på frågor!

Tschüss!

Om visitingvienna

Vi är två studenter som läser vid Luleå tekniska universitet och den här bloggen kommer handla om vår tid som utbytesstudenter vid TU Wien.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Plugga

  1. Alice skriver:

    Kämpa! (som vi säger på jobbet) Förstår inte hur ni hinner med allt. Ni är otroliga! Puss och kram

Kommentera

