En helg med släkten

Kim och jag har haft ännu en fantastisk helg här i Wien. Denna helg spenderade vi med Monika , Julian och Stefan. De är mina släktingar som bor i Graz. De kom hit för att hälsa på oss. Senast jag såg Monika och Julian var för 7 år sedan så det var väldigt kul att äntligen få se dem igen.

Vi träffades lördag eftermiddag och började med att fika. Kim och jag åt topfenstrudel, som apfelstrudel fast med topfen. Topfen är ett förstadium till ost tror jag. Det är som att äta cheescake. Väldigt smaskigt!

Efter det gick vi på en mysig restaurang bakom stadsoperan. Där åt vi Wienerschnitzel till huvudrätt och Kaizersmann till efterrätt. Kaizersmann är från Österrike och väldigt vanligt men det var första gången för mig och Kim. Det var himmelskt gott. Som tjocka fluffiga pannkakor med plommonsylt.

Därefter gick vi till en vinkällare där vi drack vin (Lagom är bäst) från olika delar av Österrike och åt italiensk parmesan och oliver med tryffelolja.

Slutligen lämnade vi av Julian och Stefan på deras hotell och jag, Kim och Monika gick till en bar där Monika kände ägaren. Vi fick en visning av stället som hade en club i källaren där vi avslutade kvällen med lite dans. Bra dj och det kändes som ett riktigt inneställe.

Idag tog vi en tur med deras bil. Vi åkte till Krems som ligger en timme med bil från Wien. I Krems fikade vi det vill säga åt ännu mer topfenstrudel, promenerade upp på ett berg, kollade på Doanu och staden ovanifrån mitt bland vinodlingarna. Druvorna var pyttesmå och söta.

Vi har haft en toppenhelg med mina underbara släktingar som har visat oss så många härliga platser. Tack Monika, Stefan och Julian!

Om visitingvienna

Vi är två studenter som läser vid Luleå tekniska universitet och den här bloggen kommer handla om vår tid som utbytesstudenter vid TU Wien.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

