Graz

Hej hopp.
Nu är jag tillbaka efter min lilla utflykt till Monika och Julian i Graz. De tog hand om mig så väl och visade så många otroligt vackra platser! Först fick jag se Graz centrum där jag åt glass på Arnold Schwarzeneggers favoritställe, och därefter hämtade vi upp Julian, han gör lumpen just nu.

Efter det åkte vi till Sankt Georgen där min mormor är född och uppvuxen. Huset där hon bodde finns inte längre kvar men vi tror att vi hittade huset bredvid. Hon bodde i ett banvaktarhus, ett litet med alla sina syskon. Vi kollade på kyrkogården, på hus som andra släktingar har bott i och njöt av de vackra omgivningarna.

Sen åkte vi vidare upp i bergen för att se var Monikas mamma är uppvuxen. Vi var verkligen långt uppe i bergen på småvägar. Där uppe åt vi en fantastisk schnitzel på en liten restaurang som själva producerade allt de använde för matlagningen.

Dag två åkte vi till nya berg med fantastisk utsikt och åt en otrolig lunch på en restaurang, där ägarna också äger Österrikes bästa restaurang också världens 11e bästa. Riktig lyxlunch med massor av godsaker.

När vi var proppmätta och hade promenerat en liten stund åkte vi hem till Monikas mamma. Hon visade bilder på min mamma när hon var liten. Kul för mig:)

Tillbaka till bilen och denna gång bar det av till Wienodlingarna utanför Graz. Vi satt på en uteservering och såg vinplantage så långt ögat kunde nå. Så otroligt vackra vyer. Vi såg hela vägen till Slovenien. Vi åkte runt där bland vingårdarna och stannade där vi tyckte det var vackert och insöp atmosfären.

Jag hade en superduper bra resa och Monika och Julian tog så väl hand om mig, jag blev riktigt bortskämd! Men nu är det tillbaka till verkligheten och dags att ta tag i studierna.

Om visitingvienna

Vi är två studenter som läser vid Luleå tekniska universitet och den här bloggen kommer handla om vår tid som utbytesstudenter vid TU Wien.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

